روانکاوی

مسئولیت اجتماعی روانکاوی

خدمات و کلینیک‌ها با هزینه‌های پایین در دسترس‌پذیر ساختن درمان روان‌کاوانه برای افراد با زمینه‌های مختلف اجتماعی-اقتصادی مؤثر بوده‌اند. آنها به دموکراتیک کردن مراقبت‌های بهداشت روانی کمک کرده‌اند و آن را فراگیرتر و در دسترس طیف وسیع‌تری از مردم قرار داده‌اند.
۲۵ تیر ۱۴۰۲
منبع: کانال تلگرام گروه آموزشی مانژه

با وجود آن‌که تصویر روانکاوی به عنوان شیوه‌ای لوکس بازنمود شده، اما خدمات کم هزینه و کلینیک‌های رایگان نقش اندکی در تاریخ روانکاوی نداشته‌اند. این ابتکارات کمک کرده تا درمان روانکاوی برای افرادی که قادر به پرداخت هزینه‌های بالا نبوده‌اند امکان‌پذیر شود، و قابل دسترس باشد. نگاه فوق امکان دسترسی بیشتر به مراقبت‌های بهداشت روانی را برای افرادی با زمینه‌های مختلف اجتماعی-اقتصادی فراهم کرده است.

یکی از نمونه‌های خدمات با هزینه کم که سهم قابل توجهی در زمینه‌ی روانکاوی ارزان‌ داشته است، کلینیک همپستد است. این کلینیک که در سال ۱۹۵۱ توسط آنا فروید دختر بنیانگذار روانکاوی تأسیس شد، درمان روانکاوی کم هزینه را برای بزرگسالان و کودکان ارائه می‌داد. همپستد همچنین به عنوان یک موسسه آموزشی برای روانکاوان آینده خدمت کرد.

نمونه قابل توجه دیگر، کلینیک منینگر است که در سال ۱۹۲۵ توسط گروهی از روان‌‌پزشکان تأسیس شد. این کلینیک خدمات بستری و سرپایی را برای افراد مبتلا به بیماری روانی ارائه می‌کرد. همچنین خدماتی با هزینه کم ارائه می‌کرد که به درمان روانکاوی برای افراد از هر طبقه کمک می‌نمود.

موسسه روان‌پزشکی، روانکاوی و روان‌شناسی ویلیام آلنسون وایت یکی دیگر از مؤسساتی است که در ارائه خدمات کم هزینه نقش بسزایی داشته است. این موسسه درمان روانکاوی را برای مراجعانی که توانایی پرداخت هزینه استاندارد ندارند مقرون به‌صرفه کرده است.

علاوه بر این موسسات، بسیاری از پزشکان خصوصی نیز وجود داشته و دارند که خدمات کم هزینه‌ای را به بیماران خود ارائه داده و می‌دهند. این پزشکان نقش مهمی در دستیابی به درمان روانکاوی برای بیمارانی دارند که در غیر این صورت از این شکل از درمان محروم می‌شوند.

خدمات و کلینیک‌ها با هزینه‌های پایین در دسترس‌پذیر ساختن درمان روان‌کاوانه برای افراد با زمینه‌های مختلف اجتماعی-اقتصادی مؤثر بوده‌اند. آنها به دموکراتیک کردن مراقبت‌های بهداشت روانی کمک کرده‌اند و آن را فراگیرتر و در دسترس طیف وسیع‌تری از مردم قرار داده‌اند. این ابتکارات بخش مهمی از تاریخ روانکاوی هستند و همچنان نقش مهمی در آینده مراقبت‌های بهداشت روان ایفا خواهند کرد.

منابع

  • Freud, A. (1972). Hampstead Child Therapy Course and Children’s Service. Psychoanalytic Quarterly, 41(1), 1-18.
  • Menninger, K. (1959). The Menninger Clinic: A Psychoanalytic Viewpoint. Psychoanalytic Quarterly, 28(2), 248-263.
  • Williams, A. (2011). Low-Fee Psychoanalytic Clinics. The Psychoanalytic Review, 98(4), 459-466.
  • Gill, M. M. (2005). Low-fee psychoanalysis: Notes from the field. International Journal of Psychoanalysis, 86(2), 435-452.
  • Schaffer, B. (2018). Sliding fee scale psychotherapy practices: A review. Journal of Mental Health Counseling, 40(3), 207-218.

آخرین مطالب

۱۹ آبان ۱۴۰۳

روان‌پزشکی اجتماعی

سیگار در زنان ایرانی

زندگی در ایران در سال‌های اخیر از حیث همین کشاکش برای برابری و وضعیت عدم تبعیض، سطح مضاعفی از ناآرامی و تنش را برای زنان به همراه داشته است. وقتی افراد در حالت سازگار یا پذیر زندگی می‌کنند، آسوده‌ترند...
۱۲ آبان ۱۴۰۳

روان‌پزشکی

سهم ایران در نسخۀ تازۀ روان‌‌پزشکی تاسمن

روان‌‌پزشکی تاسمن، از منابع معتبر روان‌‌پزشکی در دنیا است، و از منابع آزمون دانشنامۀ تخصصی روان‌‌پزشکی در ایران است...
۱۲ آبان ۱۴۰۳

روانکاوی

گشایش شعبۀ یک انجمن جهانی روان‌کاوی‌ در ایران

هیأت مدیرۀ این نهاد جهانی روان‌کاوی‌ با تأسیس شعبۀ ایران انجمن موافقت کرد. ایران در کنار کشورهایی از اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا، و آمریکای لاتین اولین کشور آسیای غربی است که شعبه‌ای رسمی ...
۱۲ آبان ۱۴۰۳

روان‌پزشکی اجتماعی

شب روشن ایران: بیم و امیدهای جنگ و صلح

مسئلۀ شاید مهم‌تر از میزان ازدیاد نشانه‌های آشکار که باید حتی آن را به فال نیک گرفت، چرا که نمودی از زندگی در عین ماتم است، ایجاد بی‌حسی و کرختی در میان افراد جامعه است. اتفاقی که طی چندسال گذشته شدت گرفته است، و در وضعیتی که فشار بیش از حد می‌شود...
۱۲ آبان ۱۴۰۳

روان‌پزشکی اجتماعی

علیه نفرت در اپیدمی تنفر

افراد باید به‌عنوان غایت در خود و نه صرفاً وسیله‌ای برای اهداف دیگران در نظر گرفته شوند. این به معنای آن است که وظایف و حقوق اخلاقی جهان‌شمول هستند و ملیت یا نگرانی‌های منطقه‌ای فرد نمی‌تواند ارزش ذاتی همۀ انسان‌ها را نفی کند