درمانگری تحلیلی

در آستانگی، و میل همه‌گیر درمانگری

درمانگری کار با انسان است. ظرایف روانی انسان و پیچیدگی ارتباط که نیازمند دانشی فربه و  پرورش به حد کفایت دنیای درونی درمانگر است، سال‌ها ممارست، آموختن، کار با نظارت و ...
۲۸ دی ۱۴۰۲
دربارۀ سوسیوکاوی دکتر جواد میری

تجربۀ شرکت در جلسه نقد و بررسی کتاب سوسیوکاوی نوشته دکتر جواد میری برای من واجد نکتۀ جالب توجهی بود و آن اینکه نویسندۀ کتاب در زمان برگزاری جلسه وعدۀ شرکت در یک جلسۀ اداری نیز داشت و در نتیجه من و دکتر ناصری به عنوان دو گوینده‌ای که قرار بود کتاب را وارسی کنیم در نبود مؤلف با یکدیگر گفت‌وگو کردیم. مؤلف البته قول داد صوت جلسه را بشنود و حتماً آن را در نظر گیرد. شاید موضوعی روزمره باشد و بشود با اغماض از آن گذشت اما کتاب در تعریف خود چنین مدعا دارد که سوسیوکاوی اصطلاحی ابداعی است برای تلفیق و تلاقی نظر و عمل در چند شاخه از علوم انسانی از جمله علوم اجتماعی، روانکاوی، حکمت عملی، فلسفه‌های شرقی و اخلاقیات، تدبیر منزل و سیاست مدن. و در این نظریه، این نقطه عطف قرابتی دارد با آرای اندیشمندانی چون اریک فروم ،آدام، بلانر، یاکوب مورنو، رابین ژرژ، کالینگوود و دیگران. پس زمانی که قرار است چنین دایره گسترده‌ای از دانش‌ها به گفتگو با یکدیگر بپردازند، غیاب مولف و گوش دادن به دیگران در غیاب دیگران می‌تواند حکایتی از بحران دیالوگ در جامعه ایران باشد. وضعیتی که به نظر من هم نتیجه وضعی است که پایان این گفتار کوتاه به آن اسمی خواهم داد و درباره ویژگی‌های صحبت می‌کنم و هم باعث تداوم همین وضعیت نابسامان اندیشگی خواهد شد.

سوسیوکاوی تلاش دکتر جواد میری برای ساخت یک مدل درمانگری با نگاهی اجتماعی است، و یا شاید به عبارت دقیق‌تر با نگرشی جامعه شناختی. نویسنده که به افراد مشخصی در حوزه‌های روانکاوی و روانشناسی تعلق خاطر دارد در انتخاب مفاهیمی که بتواند با آنها ایده خود را در فضای ایرانی سر و سامان دهد سراغ کسانی چون اریک فروم، مورنو، آدام و … رفته است. من اما نقد اصلی خود را در بررسی کتاب روی میل همه‌گیر درمانگری در جامعه ایران متمرکز می‌کنم. زمانی که از درمانگری حرف می‌زنم از وضعیتی می‌گویم که به طور متعارف پزشکان و مشاوران در حرفۀ خود از آن بهره می‌گیرند، که یک نفر روبه‌روی فردی یا تعدادی از افراد می‌نشیند گوش می‌دهد، تشخیص می‌دهد، و نسخه می‌پیچد. بنابراین به طور مشخص از یک حرفه و یک شیوۀ حرفه‌ای در برخورد با مشکلات انسانی سخن می‌گویم. روشن است که عالم دینی هم با مردم حرف می‌زند و نسخۀ معنوی می‌دهد یا جامعه‌شناسان برای داینامیک‌های اجتماعی راه حل می‌دهند و یا دیگر طایفه‌های حرفه‌ای و شغلی از سیاستمدار گرفته تا کشاورز به نوعی در کار درمان هستند. اما اینجا سخن از میل به پوشیدن قبای یک حرفه است که به نظر می‌رسد کار سهلی دارد، چیزهایی خوانده و حرف‌هایی می‌زند ولی موضوع اصلاً این‌گونه نیست.

آخرین مطالب

۱۹ آبان ۱۴۰۳

روان‌پزشکی اجتماعی

سیگار در زنان ایرانی

زندگی در ایران در سال‌های اخیر از حیث همین کشاکش برای برابری و وضعیت عدم تبعیض، سطح مضاعفی از ناآرامی و تنش را برای زنان به همراه داشته است. وقتی افراد در حالت سازگار یا پذیر زندگی می‌کنند، آسوده‌ترند...
۱۲ آبان ۱۴۰۳

روان‌پزشکی

سهم ایران در نسخۀ تازۀ روان‌‌پزشکی تاسمن

روان‌‌پزشکی تاسمن، از منابع معتبر روان‌‌پزشکی در دنیا است، و از منابع آزمون دانشنامۀ تخصصی روان‌‌پزشکی در ایران است...
۱۲ آبان ۱۴۰۳

روانکاوی

گشایش شعبۀ یک انجمن جهانی روان‌کاوی‌ در ایران

هیأت مدیرۀ این نهاد جهانی روان‌کاوی‌ با تأسیس شعبۀ ایران انجمن موافقت کرد. ایران در کنار کشورهایی از اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا، و آمریکای لاتین اولین کشور آسیای غربی است که شعبه‌ای رسمی ...
۱۲ آبان ۱۴۰۳

روان‌پزشکی اجتماعی

شب روشن ایران: بیم و امیدهای جنگ و صلح

مسئلۀ شاید مهم‌تر از میزان ازدیاد نشانه‌های آشکار که باید حتی آن را به فال نیک گرفت، چرا که نمودی از زندگی در عین ماتم است، ایجاد بی‌حسی و کرختی در میان افراد جامعه است. اتفاقی که طی چندسال گذشته شدت گرفته است، و در وضعیتی که فشار بیش از حد می‌شود...
۱۲ آبان ۱۴۰۳

روان‌پزشکی اجتماعی

علیه نفرت در اپیدمی تنفر

افراد باید به‌عنوان غایت در خود و نه صرفاً وسیله‌ای برای اهداف دیگران در نظر گرفته شوند. این به معنای آن است که وظایف و حقوق اخلاقی جهان‌شمول هستند و ملیت یا نگرانی‌های منطقه‌ای فرد نمی‌تواند ارزش ذاتی همۀ انسان‌ها را نفی کند